Kabelmaatschappij UPC heeft in het derde kwartaal de omzet op jaarbasis met 4 procent en van kwartaal op kwartaal met 0,7 procent zien teruglopen tot ruim 230 miljoen euro.

De Nederlandse aanbieder van digitale televisie, internet- en telefoniediensten verloor 19.000 klanten. Dat maakte UPC woensdag bekend.

Het bedrijf zag wel het aantal abonnementen groeien ten opzichte van het voorgaande kwartaal, met 8000. UPC telde eind september in totaal 1,66 miljoen klanten die samen goed waren voor bijna 3,7 miljoen abonnementen.

Het aantal aansluitingen in Nederland daalde in het tweede kwartaal met 7000 stuks. Volgens moederbedrijf Liberty Global is er sprake van hevige concurrentie op de Nederlandse markt.

UPC maakte vorige week bekend 75 banen te gaan schrappen. Het bedrijf telt ongeveer 1700 medewerkers. UPC zegt dat het banenverlies het gevolg is van de vereenvoudiging van het aanbod van producten en diensten.

Verlies voor moederbedrijf UPC

Liberty Global boekte concernbreed een nettoverlies van 830 miljoen dollar (614 miljoen euro) in het derde kwartaal. In dezelfde periode vorig jaar schreef het concern nog voor 22,4 miljoen dollar aan rode cijfers. Het concern, dat wordt gecontroleerd door de Amerikaanse miljardair John Malone, schrijft het verlies onder meer toe aan hogere rentes en belastingen.

De omzet van Liberty Global, actief in 14 landen en naar eigen zeggen de grootste kabelmaatschappij ter wereld, steeg met 74 procent naar 4,37 miljard dollar. De omzetstijging is vooral te danken aan de overname van het Britse Virgin Media, waarvan de cijfers dit kwartaal voor het eerst volledig zijn meegenomen.

Lees ook

KPN opgepast: ook UPC rolt wifi-hotspots uit

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl